gdy pojawia się poczucie winy przy dbaniu o siebie

Mam poczucie winy gdy dbam o siebie – Jak sobie z tym poradzić?

Czy zdarzyło Ci się kiedykolwiek czuć dołujące poczucie winy, gdy próbowałaś zorganizować chwilę dla siebie lub porozpieszczać się? Rozmawiałam na ten temat z wieloma osobami i okazuje się, że to dość powszechna kwestia – szczególnie wśród kobiet. To niepokojące uczucie, które niejednokrotnie nas odwiedza, gdy stajemy przed wyborem: czy poświęcić czas na własne potrzeby czy zatroszczyć się o innych? Ale czy wiesz, dlaczego tak się dzieje?

Choć chcielibyśmy, aby pierwszym uczuciem pojawiającym się po zadbaniu o swoją regenerację
i komfort była ULGA – to niestety bardzo często jest nim poczucie winy. Dlaczego tak się dzieje? Bardzo często, już od wczesnych lat dzieciństwa jesteśmy uczeni tego, że poświęcanie czasu i uwagi samemu sobie to egoizm, zwłaszcza wobec licznych obowiązków związanych z życiem zawodowym i rodzinnym. Jednak ważne jest zrozumienie, że skutki poddania się tej presji mogą być zupełnie odwrotne. A brak troski o swoje potrzeby i równowagę, może prowadzić do wyczerpania, a także utraty zdolności do pomagania innym.

Należy pamiętać, że poczucie winy to naturalna reakcja, ale możemy sobie z nią radzić. Kluczem jest zmiana perspektywy. Zamiast traktować dbanie o siebie jak stratę czasu, spójrz na to, jak na inwestycję w siebie i swoje relacje.

Każdy ma swój własny proces regeneracji i potrzebuje indywidualnego podejścia do dbania o siebie. Coś co działa u innych, może być nieskuteczne w naszym przypadku – i odwrotnie. Nie ma sensu porównywać się do innych. Szczególnie wtedy, gdy tak jak na Instagramie, widzimy tylko wycinek ich życia. Każdy ma inne zasoby, doświadczenia i potrzeby. Skoncentruj się na swoim własnym rozwoju. Odkrywaj, czego potrzebujesz do regeneracji i dąż do tego, pomimo [poczucia winy. Ono z czasem powinno ustępować miejsca takim emocjom jak samoakceptacja, poczucie spełnienia i doceniania samej siebie.

Powody poczucia winy przy dbaniu o siebie

💫 Organizujesz sobie wieczór selfcare? Jak możesz być tak samolubna!

Jednym z głównych powodów, dla których czujemy się winni za dbanie o siebie, jest zakorzenione w społeczeństwie wartościowanie poświęcenia dla innych ponad troskę o samych siebie. Wielokrotnie widzimy to w naszym otoczeniu:
– matki, które zapominają o własnych potrzebach, bo poświęcają każdą wolną chwilę dla swoich dzieci,
– pracownicy, którzy rezygnują z odpoczynku, aby pomóc innym w pracy,
– przyjaciele, którzy zawsze stawiają się na drugim planie.

Przykłady takich sytuacji są liczne – od rezygnacji z osobistych planów na rzecz innych po nadmierną odpowiedzialność za ich dobrostan. Na przykład, gdy zamiast wybrać się na długo oczekiwane spotkanie ze znajomymi, zostajemy w pracy, aby dokończyć projekt. Albo kiedy odmawiamy sobie zasłużonego odpoczynku, bo uważamy, że nasza rodzina potrzebuje nas bardziej. W efekcie, kiedy decydujemy się poświęcić czas na własne potrzeby, mogą pojawić się wewnętrzne wyrzuty sumienia, bo zostałyśmy nauczane, że troska o siebie jest egoistyczna, a nasza wartość zależy od tego, jak bardzo jesteśmy gotowe poświęcać się dla innych.

💫 Kto ci powiedział, że nie zasługujesz na odpoczynek i relaks?

Innym czynnikiem, który może prowadzić do poczucia winy związanego z dbaniem o siebie, są wewnętrzne przekonania o własnej wartości. Osoby o niskiej samoocenie mogą odczuwać winę za podejmowanie działań mających na celu poprawę swojego stanu zdrowia i samopoczucia. Na przykład, jeśli ktoś wierzy, że nie jest godny miłości czy szacunku, może czuć się winny za to, że próbuje dbać o siebie. To uczucie winy może być szczególnie silne, gdy osoba nie widzi rezultatów swoich starań lub wierzy, że nie zasługuje na szczęście. Mając niskie poczucie własnej wartości bardzo łatwo ustawić się na ostatnim planie.

💫 Jak Twoi bliscy reagują, gdy robisz sobie „Chwilę dla siebie”?

Również nasze relacje z innymi mają ogromny wpływ na to, jak czujemy się dbając o siebie. Jeśli otaczają nas osoby, które nie akceptują naszych wysiłków w kierunku self-care, możemy doświadczać poczucia winy za to, że chcemy zadbać o siebie. Na przykład, gdy rodzina wyśmiewa nasze próby zmiany nawyków żywieniowych lub partner nie wspiera naszych wysiłków w zakresie dbania o zdrowie fizyczne, możemy czuć się winni za to, że nie spełniamy ich oczekiwań lub że nasze działania są egoistyczne.

To może prowadzić do konfliktów w relacjach i wewnętrznego rozdarcia między pragnieniem dbania o siebie a chęcią zadowolenia innych. Jeżeli czujesz się demotywowana przez swoje otoczenie, albo gdy rodzina (np. mąż lub dzieci) oczekują, że poświęcisz się dla nich w pełni PAMIĘTAJ – nawet w samolocie maskę tlenową zakładasz najpierw sobie, a dopiero potem swojemu dziecku. To podstawowa zasada ratunkowa, która działa również w życiu – najpierw musisz zadbać o siebie, aby móc dbać o innych.

💫 Dbanie o siebie – czy kobiecie w ogóle wypada?

Warto również zauważyć, że kulturowe normy płciowe mogą wywierać presję i powodować poczucie winy związane z dbaniem o siebie. W społeczeństwach, w których od mężczyzn oczekuje się, aby byli silni i niezależni, wyrażanie przez nich emocji może być postrzegane jako wyraz słabości i prowadzić do poczucia winy.

Analogicznie kobiety często są nakłaniane do poświęcania swojego czasu i energii dla innych, co może prowadzić do poczucia winy za podejmowanie działań mających na celu troskę o siebie. Mężczyzna, który potrzebuje wsparcia emocjonalnego, może czuć się winny za to, że prosi o pomoc, podczas gdy kobieta, która chce poświęcić czas na hobby, może czuć się winna za to, że nie spełnia oczekiwań społecznych dotyczących opieki nad rodziną.

Jak sobie radzić z poczuciem winy związanym z dbaniem o siebie?

🤍 Refleksja i świadomość: Zajmij się refleksją nad swoimi przekonaniami i wartościami związanymi z self-care. Zastanów się, skąd bierze się poczucie winy i czy jest ono uzasadnione. Świadomość własnych myśli i emocji może być pierwszym krokiem w kierunku zmniejszenia poczucia winy.

🤍 Samoakceptacja: Pracuj nad akceptacją siebie i swoich potrzeb. Zrozumienie, że dbanie o siebie jest ważne dla twojego zdrowia psychicznego i fizycznego, może pomóc w redukcji poczucia winy. To oczywiście wymaga praktyki, a proces zmiany nastawienia będzie rozłożony w czasie. Ale jeżeli teraz zrobisz pierwszy krok, to szybciej osiągniesz swój cel.

🤍 Ustalanie granic: Naucz się wyrażać swoje potrzeby i ustanawiać zdrowe granice w relacjach z innymi. Może to pomóc w zmniejszeniu poczucia winy związanego z poświęcaniem czasu na self-care. Tutaj kluczem jest asertywność i konsekwencja, które tak jak mięsień, również można ćwiczyć.

🤍 Edukacja i wsparcie: Pogłębiaj swoją wiedzę na temat self-care i radzenia sobie z poczuciem winy. Czytaj książki, artykuły, uczestnicz w warsztatach, a także szukaj wsparcia u bliskich osób lub profesjonalistów. Jednak pamiętaj, aby było to dla ciebie źródłem inspiracji i rozwoju, a nie kolejnym narzędziem presji!

🤍 Praktyki relaksacyjne: Regularna praktyka technik relaksacyjnych, takich jak medytacja, jogę, głębokie oddychanie czy prosta praktyka mindfulness, może pomóc w redukcji napięcia i negatywnych emocji, w tym poczucia winy. Pamiętaj, że często małe kroczki są dużo skuteczniejsze w osiąganiu celu niż wielkie rewolucje!

Podstawą jest samoopieka

Absolutnym fundamentem regeneracji jest jednak samoopieka. To patrzenie na siebie i myślenie o sobie z łagodnością i wyrozumiałością, której potrzebujemy w naszym życiu. Bardzo często tę życzliwość mamy zarezerwowaną dla bliskich nam osób, a wobec siebie jesteśmy bardziej wymagający i krytyczni.

Zapominamy, że nasza wewnętrzna relacja z samym sobą odzwierciedla się na zewnątrz, a także potrafi mocno wpływać na nasz poziom zmęczenia psychicznego i fizycznego Dlatego kluczowe jest, abyśmy potraktowali samych siebie ze zrozumieniem i tą samą delikatnością, z jaką traktujemy naszych przyjaciół czy rodzinę.

Wydaje się to proste, ale w codziennym pędzie i wymagających obowiązkach, zapominamy dać sobie to samo wsparcie i akceptację. To jednak właśnie ta postawa wpływa na naszą zdolność do regeneracji. Kiedy umiemy być dla siebie wyrozumiałe i życzliwe, stajemy się zdolne do prawdziwej odnowy, która sięga głębiej niż tylko fizyczny odpoczynek.

Kiedy ja mam znaleźć na to czas?

To bardzo częste pytanie, gdy mówi się o temacie regeneracji i szukania chwili dla siebie. Pamiętaj jednak, że ostatecznie TO OD CIEBIE ZALEŻY, czy nadasz działaniom związanym z dbaniem o siebie wysoki priorytet. Trudno będzie znaleźć ci czas na te aktywności, jeżeli będziesz postrzegała je jako nieistotne i błahe.

Pamiętaj, że praca nad dbaniem o siebie i związanym z tym poczuciem winy to proces, który potrzebuje czasu i ćwiczeń. Pracuj nad tym stopniowo, zdając sobie sprawę, że kochając siebie, zapewniasz sobie życie w którym panuje harmonia i spełnienie.

o YOKO

Wymyśliłam, zaprojektowałam i tworzę naturalne termofory z pestek wiśni w idealnym kształcie. Dopasowują się do ciała i przynoszą ulgę dokładnie tam, gdzie trzeba :)