Kompres i termofor po porodzie – instrukcja obsługi

Wykorzystywanie zimnych okładów do łagodzenia różnych dolegliwości po porodzie znane jest kobietom od lat. Niedawno usłyszałam o stosowaniu mrożonych liści kapusty, do łagodzenia bólu piersi. Szerokie badania wykazały ponadto, że zimne okłady w obrębie krocza po porodzie zmniejszyły dolegliwości bólowe u WSZYSTKICH przebadanych kobiet. Jednak nie tylko zimno ma dobrotliwy wpływ na kobiece ciało po ciąży, również ciepłe okłady mogą pomóc młodym mamom przejść przez wymagające dni połogu.

W nowej roli warto mieć sprzymierzeńców 🤗

Czy „świeżo upieczona” mama ma czas i przestrzeń na to, by troszczyć się o swój komfort, gdy obok niej leży absolutnie bezbronne, w pełni od niej zależne i kochane dziecko? Zazwyczaj tego czasu nie ma lub brakuje siły — szczególnie w pierwszych tygodniach od urodzenia. Jednak mamy powinny troszczyć się również o sobie i dawać swojemu ciału oraz głowie jak najwięcej chwil wytchnienia i odpoczynku, a te może zapewnić termofor lub kompres z pestek wiśni.

Termofor na macicę i podbrzusze

Po ciąży występują skurcze macicy, która regeneruje się i wraca „do siebie”. Co ciekawe, nasilają się one podczas karmienia. Jeżeli cierpisz z powodu skurczy lub kłującego bólu brzucha, nagrzej termofor i połóż go na podbrzusze oraz w obrębie macicy, aby zmniejszyć napięcie i ból tego obszaru. Dodatkowo zimny kompres w obrębie macicy pozwoli uśmierzyć ból ran poporodowych – tych po nacięciu, pęknięciu i CC. Schłodź kompres w lodówce lub zamrażarce i przyłóż na kilka minut w obolałe miejsce.

Zimny i ciepły kompres na tyłek

Połóż się na brzuchu i umieść chłodny kompres na swoich pośladkach. Po pierwsze będzie to chwila dla ciebie – ponieważ ta pozycja pozwala odpocząć mięśniom brzucha po porodzie naturalnym (jeżeli jesteś po CC, poczekaj z tą pozycją do ściągnięcia szwów). Zimno uśmierza ból i łagodzi stan zapalny. Jeżeli po ciąży dopadły cię hemoroidy, możesz zmniejszyć ich uciążliwość, stosując zimny okład w okolicy odbytu. Z kolei ciepły termofor położony na pośladkach zmniejszy ból prostowników, czyli mięśni, które mocno doskwierają w pierwszych tygodniach po urodzeniu, gdy często schylasz się do maleństwa. Jeżeli zmagasz się z zaparciami, ciepły termofor poprawi metabolizm i pozwoli szybciej uporać się z tym utrapieniem.

Kompres na kark i szyję

Nikt nie ostrzega, że czasami po karmieniu malucha kark doskwiera bardziej niż brodawki. Karmiące mamy spędzają całe godziny w brodą przy szyi, upewniając się, czy potomstwo je i najada się prawidłowo. Przyłożenie ciepłego termofora na kark zmniejszy napięcia mięśni i ból. Włókna mięśniowe stają się elastyczniejsze, a dzięki temu zwiększa się ich ruchomość. W przypadku Yokompresu dopasowuje się on do kształtu ciała, dlatego możesz używać go również na siedząco. Połóż jego dwa ramiona na barkach, a trzecie ramię ułoży się wzdłuż kręgosłupa.

PS. Młoda mama nie pogardzi też zimnym okładem na zmęczoną i obolałą głowę – szczególnie latem:)

Okłady na piersi

Zimne i ciepłe okłady pomagają w trudnościach związanych z karmieniem i bólem piersi. Rozgrzanie i schłodzenie piersi to sprawdzona metoda na unormowanie laktacji i zmniejszenie dolegliwości z nią związanych. Ciepły termofor pobudzi produkcje pokarmu, a także poprawi drożność. Po karmieniu warto stosować zimne kompresy, które zmniejszą ból i tkliwość piersi. Przed posiłkiem swojego malucha wrzuć termofor z pestek wiśni do zamrażarki, aby móc z niego skorzystać zaraz po karmieniu. Oczywiście, jeżeli masz większe trudności z laktacją, warto udać się do specjalistki, która doradzi ci, jak się z nimi uporać.

Ulga na spuchnięte stopy i kostki

Po porodzie puchną nie tylko stopy i nogi, ale także dłonie, twarz itp. Zimny okład praktycznie natychmiastowo przynosi ulgę oraz zmniejsza opuchliznę. Stosuj chłodny kompres miejscowo, aby zminimalizować obrzęk i pomóc odprowadzać wodę z nabrzmiałej części ciała. Zimny kompres może być pomocny jeszcze w czasie ciąży – szczególnie w ostatnim trymestrze, gdy twój organizm znosi duży ciężar.

Instagram